Thread by @FauzulHasny on Thread Reader App (2024)

Fauzul Hasny

Aug 21 39 tweets 4 min readThread by @FauzulHasny on Thread Reader App (2) Read on Twitter

1. Nai Long Sultan Jaafar Mad Azam Syah iaitu Maharaja Besar Benua Islam Siam Kedah mati dibunuh di Gurun, Kedah. Almarhum dimakamkan di Makam Diraja Siam, Kampung Tualang, Mukim Tualang, Kedah Darul Aman.

2. Paduka Perdana Menteri Benua Islam Siam Kedah iaitu Sultan Tunku Mohammad Chan Mad Sirat @ Keramat Tok Tekai juga dibunuh di Permatang Harimau, Mukim Lesung, Kedah. Almarhum dimakamkan di puncak bukit di Kampung Permatang Harimau. Isteri almarhum ialah puteri raja cina Manchu

(dua beradik dengan permaisuri Syed Alang Alauddin). Tentera cina Manchu serta isteri almarhum juga dimakamkan di puncak bukit tersebut. Makam mereka berdua dan keturunan mereka masih ada hingga kini. Padang Mat Sirat di Pulau Langkawi adalah merujuk kepada nama baginda.

3. Nai Long Ibrahim Putera Sultan Nai Long Abu Toha Raja Siam Selama, Perak mati dibunuh dan dimakamkan bersama para syuhada' yang menentang penceroboh iaitu tentera raja Buddha Rama V Chula Luang Khun. Mereka dimakamkan ditanah perkuburan Islam Kubur Panjang (kubur beramai-ramai

Di Mukim Rambai, Pendang Kedah.

4. Pada tahun 1876 masihi juga Laksemana Khweng Wi dan para Syuhada' dibunuh Di Kampung Alor Berala, Padang Besar Tobiar, Tobiar, Pendang, Kedah.

5. Di Bukit Raya daerah Pendang juga mereka membunuh cucu Sultan Idris Jammu Patani iaitu Radin Megat Haji Osman Ibni Radin Megat Mad. Beliau dimakamkan di Makam Diraja Patani, masjid Kampung Sena, Mukim Tobiar Pendang. Warisnya berjaya disembunyikan dan masih ada hingga kini.

6. Laksemana Tunku Ibrahim menemu ajalnya dengan dibunuh di Kampung Sungai Mas, Kuala Muda Kedah. Makamnya terdapat di Makam Langgar, Sungai Emas, Kuala Muda Kedah.

7. Manakala Raja Siam Negeri Salama Benua Islam Siam Kedah Sultan Nai Long Abu Toha Ibni Sultan Syed Alang Alauddin Panglima Bukit Gantang (adinda Long Jaafar) dibunuh di Kampung Ayer Melintas, Kepala Batas, Pulau Pinang (ayahanda Nai Long Ibrahim).

Salasilahnya membawa kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

8. Sultan Ismail, Raja Kinta dan Sultan merangkap Menteri Larut Matang, Nai Ngah Ibrahim, ditangkap di Kampung Raja Berlindung, Sidim, Baling, Kedah oleh Inggeris setelah kembali dari majlis pengkebumian Almarhum Sultan Jaafar Muadzam Syah dan dibuang ke benua Afrika.

9. Selain membunuh sultan dan pembesar negeri, penjajah raja Buddha juga memusnahkan banyak harta-harta peninggalan yang membuktikan sejarah keagongan Islam Benua Siam Kedah. Antaranya..

10. Istana Raja Iskandar Zulkarnain dan masjid di Lakhokna (Laguna Merbok) Pulau Tiga, Sungai Merbok. Masjid tersebut adalah tempat perlindungan Raja Maha Besar Benua Islam Siam Kedah Nai Long Sultan Jaafar Mad Azam Syah pada tahun 1876 Masihi.

Ini sudah pasti tidak diceritakan akan tetapi yang di ceritakan bahawa Ahmad Tajuddin Halim Syah pun pernah singgah di istana ini sebelum berangkat ke Pulau Pinang dan seterusnya ke Melaka.

11. Penceroboh juga memusnahkan Istana Pho Diset Sultan Saidina Jamalul Alam Badrul Munir di Ayut’ia Pinang Tunggal, Kedah Darul Aman.

12. Istana Sultan Syed Ali Wa Maulana Jamalul Alam Badrul Munir yang terletak di puncak Bukit Choras dan gudang yang terdapat di Bukit Gedong juga dimusnahkan.

13. Mereka memusnahkan istana Sultan Saidina Hussin Ali Rah yang terdapat di Kota Pagar Ayer, Mukim Limbong, Kedah.

14. Istana milik Sultan Sheikh Abdul Kadir ibni Hussin Syah Ali Rah di Alor Raja, Mukim Langgar, Kedah turut dimusnah. Makam Sulltan Sheikh Abdul Kadir bertarikh 904 masihi dijumpai ditimbus agar tidak dimusnahkan oleh penjajah thai dan kini berada di Tanjong Inggeris, Langgar.

15. Di Alor Ganu, Anak Bukit, Kedah, iaitu di Kota Sarjana mereka memusnahkan istana Sultan Mohammmad Syah Yang Adil bergelar Baba Ghiyai.

16. Istana Kota Naga milik Sultan Rijaluddin ibni Mohammad Syah yang Adil. Baginda bergelar Rama Tibodi II Dinasti Ayut’ia dan tapak istana itu terletak di Kampung Naga, Jenan, Kubang Pasu Kedah juga turut jadi sasaran penjajah ini.

Baginda Sultan Rijaluddin ini lah yang bergelar Parameswara sewaktu sem*nanjong ini masih bergelar sem*nanjong Melaka.

17. Selain itu istana di Kampung Kota Siputih, daerah Kubang Pasu Kedah juga dimusnah. Istana tersebut ialah milik Aishah Begum @ Mah In Intatiral dari Dinasti Ayut’ia 1530 masihi. Baginda adalah permaisuri Syah Alam Yang Maha Mulia Zahiruddin Bahadur @ Babur, Raja Monggol India.

18. Istana Raja Siam Tenasirim Nai Chau Abu Kasim @ Megat Manja Abu Kasim yang terdapat di Kota Kerengga Gunong, Kedah turut dimusnahkan.

19. Istana Kota Meang Kuang yang terletak di mukim Wang Tepus daerah Kubang Pasu, Kedah milik Maharaja Siam dinasti Ayuthia ke 33 iaitu Boromoraja V Ekataat Maha Dammai Yaza Syarif Yang Dipertuan Yang Maha Mulia Benua Siam Islam Kedah.

Pada tahun 1821 (tahun musuh bisik), Khalifah Sharif Abu Bakar Syah, Permaisuri baginda, baginda Puteri Sultan Langkat Pasai dan 4 orang putera baginda telah dibunuh tentera Buddha thai, Raja Rama Chakri I di istana Kota Meang Kuang, Bandar Darul Aman, Jitra Kedah.

20. Istana Persinggahan Tong Bau Kerut Raja Siam Songkhla milik Nai Lang @ Syed Alang Alauddin yang terdapat di Kampung Tualang, Mukim Tualang, Kedah juga turut menjadi mangsa kemusnahan.

21. Istana milik Sultan Tunku Long Taha iaitu raja negeri Legeh juga turut dimusnah. Istana bernama Kota Burha tersebut terletak di Kampung Chelong, Mukim Padang Kerbau, Pendang, Kedah.

22. Istana Kota Bukit yang terdapat di Kampung Kota Bukit, Jeniang, Kedah milik Nai Long Sultan Jaafar Mad Azam Syah juga dimusnahkan.

23. Istana Kota Ruman milik Radin Megat Tamtunggal, Radin Megat Tamtunggal ialah putera Raja Jammu Patani. Istana tersebut didirikan di Kampung Kuala Ruman, Sik Kedah juga jadi sasaran penceroboh untuk melenyapkan keagongan Benua Islam Siam Kedah.

24. Di Kampung Belantik, Sik, Kedah terdapat Istana Kota Aur milik Sultan Idris Jammu Patani juga turut dimusnahkan tentera mereka.

25. Di Kuala Ketil, Kedah, Istana Tanjung Puteri milik Tunku Dayang, (juga turut dibunuh).

Kota-kota ini musnah secara total ketika Raja Thai Chulalongkorn, datuk TAR telah datang ke Kedah bersama pegawai-pegawai penasihatnya yang berbangsa Inggeris, pada tahun 1890 M.

Kedatangan dimulai di Pulau Langkawi dan seterusnya ke bandar Kota Star dan di sambut mesra oleh anak perempuannya merangkap isteri kedua SAH yang bernama Cik Puan Manjalara.

Khazanah² yang bernilai sejarah yang berupa bangunan atau binaan lama gerbang² DiRaja, warisan² silam lainnya yang terdapat di dalam dan di luar negeri Kedah berupa alat² senjata berat dan senjata² api seperti senapang, lela rentaka, meriam² melayu dan lain² dilupuskan

dan diganti dengan milik penjajah contohnya meriam² melayu diganti dengan meriam² VOC milik penjajah.

Apa yang ada kaitan dengan ketamadunan Kedah Tua semuanya habis dimusnahkan. Kemudian penjajah-penjajah ini telah menukar nama bandar Kota Star kepada Alor Star kerana kata pegawai Inggeris, orang melayu tak perlulah kepada berkota-kota, cukuplah dengan nama “Alor”.

Sejak itu nama Kota Star hanya dikenali sebagai nama District of Kota Star atau daerah Kota Star sahaja...

Untuk melenyapkan jatidiri dan semangat juang sesuatu bangsa...
Hendaklah dimusnahkan peradaban sejarah kegemilangan bangsa itu sendiri.

Tamat.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try toforce a refresh

Thread by @FauzulHasny on Thread Reader App (2024)

References

Top Articles
Thermo Fisher Scientific hiring Manufacturing Technician I in Lebanon, Tennessee, United States | LinkedIn
11,000+ Senior Manufacturing Technician jobs in United States
Obituary for Mark E. Rimer at Hudson-Rimer Funeral Chapel
Her Triplet Alphas Chapter 32
Monthly Weather Calendar
Best Places To Get Free Furniture Near Me | Low Income Families
Triple A Flat Tire Repair Cost
Basic Setup – OpenXR & Pimax HMDs...
Nosetf
Craigslist Holland Mi Pets
Lsn Nashville Tn
Steven Batash Md Pc Photos
Raymond James Stadium Seat Map Taylor Swift
Gran Turismo Showtimes Near Regal Crocker Park
Naughty Neighbor Tumblr
Standard Bank Learnership Programme 2021
라이키 유출
What’s Closing at Disney World? A Complete Guide
Bbc Weather Boca Raton
Python Regex Space
Used Safari Condo Alto R1723 For Sale
Frostbite Blaster
Sissy Hypno Gif
Erome.ccom
Alyssa Edwards looks back, back, back again on her best 'Drag Race' moments
Aunt Nettes Menu
Cal Poly 2027 College Confidential
Ogłoszenia - Sprzedam, kupię na OLX.pl
Lvaction Login
Subway And Gas Station Near Me
Nationsotc.com/Bcbsri
Erfahrungen mit Rheumaklinik Bad Aibling, Reha-Klinik, Bayern
Harness Divine Power 5E Cleric
Broncos vs. Seahawks: How to Watch NFL Week 1 Online Today
Societe Europeenne De Developpement Du Financement
Sounder Mariners Schedule
Odawa Hypixel
Surface Area Formulas (video lessons, examples, step-by-step solutions)
Sierra Vista Jail Mugshots
Smokingmeatforum
Now 81, Wayne Newton Will Soon Mark 65 Years as Mr. Las Vegas
Oge Number
Tacos Diego Hugoton Ks
Ts Massage San Jose Ca
Ace Adventure Resort Discount Code 2023
Milwaukee Zoo Ebt Discount
Tses Orts.com
Meggen Nut
Epaper Dunya
Kgtv Tv Listings
Loredana Chivu, despre operațiile făcute la clinica anchetată: "Am fost la un pas de moarte"
Ucf Cost Calculator
Latest Posts
Article information

Author: Francesca Jacobs Ret

Last Updated:

Views: 6346

Rating: 4.8 / 5 (48 voted)

Reviews: 87% of readers found this page helpful

Author information

Name: Francesca Jacobs Ret

Birthday: 1996-12-09

Address: Apt. 141 1406 Mitch Summit, New Teganshire, UT 82655-0699

Phone: +2296092334654

Job: Technology Architect

Hobby: Snowboarding, Scouting, Foreign language learning, Dowsing, Baton twirling, Sculpting, Cabaret

Introduction: My name is Francesca Jacobs Ret, I am a innocent, super, beautiful, charming, lucky, gentle, clever person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.