ADP-IV - Fragebogen zur Erfassung von DSM-IV Persönlichkeitsstörungen (2024)

Fragebogen zur Erfassung von DSM-IV Persönlichkeitsstörungen - Assessment of DSM-IV Personality Disorders

mindestens 18Jahre

Die Diagnostik von Persönlichkeitsstörungen stellt komplexe Anforderungen an den Untersucher. Standardisierte Interviewsysteme wie SKID-II bzw. IPDE müssen in Trainingsseminaren erlernt werden und führen erst nach mehreren, zeitaufwändigen Gesprächen zu einer sicheren Diagnose.

Zum Screening von Persönlichkeitsstörungen bietet sich die Selbsteinschätzung mittels Fragebogen an. Hierzu wurde von den belgischen Autoren Chris Schotte und Dirk De Doncker Assessment of DSM-IV Personality Disorders (ADP-IV) entwickelt. Dieser Fragebogen wurde von Doering et al. ins Deutsche übersetzt und validiert sowie interessierten Wissenschaftlern und Klinikern zur Verfügung gestellt.

Der ADP-IV ist auf Persönlichkeitszügen und -eigenschaften ausgerichtet, die ein ausgewogenes und befriedigendes Leben in der Gesellschaft behindern können. Untersucht werden Persönlichkeitseigenschaften, die Ursache von Stress, Konflikten, oder Problemen sein können.

Mit 94Ich-Aussagen werden unterschiedliche Arten des Denkens, Fühlens und Verhaltens erfragt, die schwer zu ändern und für eine Person charakteristisch sind, und sich vom frühen Erwachsenenalter an in Beziehungen und sozialen Situationen manifestieren.

Der Patient schätzt anhand seiner Lebenserfahrung zuerst auf einer 7-teiligen Skala (Trait) ein, inwieweit die Ich-Aussage auf Ihn zutrifft. Sofern er auf der 7-teiligen Skala eher schon, schon oder ganz sicher angegeben hat, wählt er auf einer 3-teiligen Skala (Distress) aus, ob diese Eigenschaft bei ihm oder bei anderen zu Leid oder Schaden geführt hat.

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Fragebogen

Der ADP-IV-Fragebogen zum Beantworten für Ihren Patienten.

ADP-IV - Fragebogen zur Erfassung von DSM-IV Persönlichkeitsstörungen (1)

Auswertung

Die Auswertung des ADP-IV erfolgt sowohl kategorial als auch dimensional für jede einzelne Persönlichkeitsstörung.

Die dimensionale Diagnostik besteht aus Summenwerten. Die Trait-Scores aller Items einer Persönlichkeitsstörung werden aufsummiert. Aus den Summenwerten der jeweiligen Persönlichkeitsstörungen werden dann Cluster-Summenscores und ein Gesamtsummenscore gebildet.

Die kategoriale Diagnostik kann nach zwei unterschiedlichen Scoring-Algorithmen erfolgen: T>4 und D>1 sowie T>5 und D>1. Ein Item wird dann als erfüllt angesehen, wenn im dimensionalen Rating das Trait-Item größer als 4 bzw. größer als 5 ist und darüber hinaus das Distress-Rating größer als eins ist. Die Anzahl der erfüllten Items wird je Persönlichkeitsstörung aufsummiert.

Die Items 53 und 65 zählen für die Borderline Persönlichkeitsstörung. Bei der kategorialen Auswertung reicht es, wenn eines der beiden Items positiv ist, um BDL 5 positiv zu bewerten. Bei der dimensionalen Auswertung werden beide Items (53 und 65) in die Bildung des Summenscores einbezogen. Das Item 50 zählt sowohl für die schizoide als auch für die schizotypische Persönlichkeitsstörung.

Sie bekommen in Ihrem sicheren Therapeutenbereich von PsyDix.org die folgende Auswertung vom Fragebogen des ADP-IV angezeigt (Bildschirmfoto: ADP-IV-Auswertung) und können diese zusätzlich als PDF-Datei zur Dokumentation im Praxisprogramm herunterladen.

Vorschau der ADP-IV-Auswertung als PDF zum Durchsprechen mit Ihrem Patienten:

ADP-IV - Fragebogen zur Erfassung von DSM-IV Persönlichkeitsstörungen (2)

Download: ADP-IV-Auswertung als PDF-Datei.

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Interpretation

Die Interpretation des ADP-IV erfolgt anhand eines DSM-IV Cut-off-Wertes. Die jeweilige Persönlichkeitsstörung wird als nicht vorhanden oder vorhanden (rot hinterlegt) diagnostiziert.

Der T>4 und D>1 Algorithmus eignet sich für Screening-Zwecke, während der strengere T>5 und D>1 Algorithmus für den wissenschaftlichen Einsatz geeignet ist.

Literatur

Die Originalpublikationen zur Validierung der deutschsprachigen Version finden Sie in der Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Heft 02/2007 und 03/2008.

  • DoeringS, RennD, HöferS, SmrekarU, JaneckeN, Schatz DS, Schotte C, de Doncker D, Schüßler G (2007): Validierung der deutschen Version des Fragebogens zur Erfassung von DSM-IV Persönlichkeitsstörungen (ADP-IV). Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie 53(2):111-128.
  • Leibing E, Jamrozinski K, Vormfelde SV, Stahl J, Doering S (2008): Dimensions of Personality - Relationship between DSM-IV Personality Disorder Symptoms, the Five-Factor Model, and the Biosocial Model of Personality. Journal of Personality Disorders 22(1):101-108.
  • Renn D, Höfer S, Schüßler G, Rumpold G, Smrekar U, Janecke N, Doering S (2008): Dimensionale Diagnostik mit dem Fragebogen zur Erfassung von DSM-IV Persönlichkeitsstörungen (ADP-IV). Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie 54(3):214-226.
  • Schotte CK, de Doncker D, Vankerckhoven C, Vertommen H, Cosyns P: Self-report assessment of the DSM-IV personality disorders. Measurement of trait and distress characteristics: the ADP-IV. Psychological Medicine 1998; 28(5): 1179-1188.
  • Schotte CK, de Doncker D, Dmitruk D, van Mulders I, D´Haenen H, Cosyns P: The ADP-IV questionnaire: differential validity and concordance with the semi-structured interview. Journal of Personality Disorders 2004; 18(4): 405-419.
  • Schotte CK: Assessment of borderline personality disorder: considering a diagnostic strategy. Acta Neuropsychiatrica 2002; 14: 55-59.
  • Schotte CK: New instruments for diagnosing personality disorders. Current Opinion in Psychiatry 2000; 13: 605-609.
  • Tenney NH Schotte CK, Denys DA, van Megen HJ, Westenberg HG: Assessment of DSM-IV personality disorders in obsessive-compulsive disorder: comparison of clinical diagnosis, self-report questionnaire, and semi-structured interview. Journal of Personality Disorders 2003; 17(6): 550-561.

Der ADP-IV wird nicht auf (kostenpflichtige) Pakete angerechnet. Sie können ihn unbegrenzt, dauerhaft, kostenlos durchführen und auswerten.

Weitere Hintergrundinformationen zur Interpretation des ADP-IV finden Sie im ADP-IV-Testmanual, das für Sie in Ihrem sicheren Therapeutenbereich hinterlegt ist.

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© Doering,S., Renn,D., Höfer,S., Smrekar,U., Janecke,N., Schatz,D.S., Schotte,C., DeDoncker,D., Schüßler,G. (2007)

ADP-IV - Fragebogen zur Erfassung von DSM-IV Persönlichkeitsstörungen (2024)

FAQs

What are some key changes in the DSM-5 compared to the DSM-IV? ›

One of the key changes from DSM-IV to DSM-5 is the elimination of the multi-axial system. DSM-IV approached psychiatric assessment and organization of biopsychosocial information using a multi-axial formulation (American Psychiatric Association, 2013b). There were five different axes.

How many personality disorders are there in the DSM-IV TR? ›

On the basis of the results of the analyses of all 10 personality disorder diagnoses, Cox et al.

What does the DSM-5 consider that the DSM-IV TR did not? ›

DSM-5 does not separate the diagnoses of substance abuse and dependence as in DSM-IV. Rather, cri- teria are provided for substance use disorder, accompanied by criteria for intoxication, withdrawal, sub- stance/medication-induced disorders, and unspecified substance-induced disorders, where relevant.

What is the defensive functioning scale DSM-IV? ›

Defensive functioning scale defense levels and defense mechanisms ("Appendix B" described in DSM-IV). A person with high-level mental defensive functioning exhibits optimal, effective adaptive states when encountering stressors. This may be an important factor in maintaining a sound campus life.

What is the difference between DSM 4 and 5 autism? ›

The DSM-IV refers to the basic triad problems underlying autism as impaired social interaction, impaired social communication and restricted behaviour pattern. The draft of the DSM-V reduces this to two – impaired social interaction and communication (now regarded as one conjoined problem) and restricted behaviour.

What are the controversial changes from DSM-IV to DSM-5 autism? ›

These changes include: (1) Elimination of PDD and the five subtypes found in DSMIV; (2) Creation of a new, diagnostic category of ASD that is adapted to the individual's clinical presentation by inclusion of clinical specifiers and associated features; (3) Changing from the DSMIV PDD three domain criteria that included ...

Is DSM-IV still used? ›

While no longer used, understanding how it worked can provide some historical context for how conditions were previously diagnosed and why changes were made in the DSM-5. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed.

What are the three overlooked signs of a personality disorder? ›

The Three Most Important Signs. Perhaps more striking than specific symptoms associated with certain illnesses are the persistence, rigidity, and globalism of the perplexing behaviors. One or two symptoms of a particular PDO are insufficient to warrant a diagnosis.

What disorders have been removed from the DSM? ›

Gone are Somatization Disorder (DSM-IV-TR 300.81), Hypochondriasis (DSM-IV-TR 300.7), Pain Disorder (DSM-IV-TR 307.80 & 307.89), and Undifferentiated Somatoform Disorder/Somatoform Disorder NOS (DSM-IV-TR 300.82). These have replaced by the overlaying Somatic Symptom Disorder (ICD-9: 300.82; ICD-10: F45.

What are the changes from DSM-IV to DSM-IV-TR? ›

The DSM-IV-TR was published to ensure that information in the DSM-IV remained up-to-date. No substantive changes were made to the diagnostic criteria set out in DSM-IV, and neither new disorders nor new subtypes were considered.

Is anxiety included in DSM-IV-TR? ›

The fourth edition of Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) and its text revision, DSM-IV-TR (which was current when this chapter was conceived), outlined 12 categories of anxiety disorder.

What is the DSM-IV classification? ›

In DSM-IV, each of the mental disorders is conceptualized as a clinically significant behavioral or psychological syndrome or pattern that occurs in an individual and that is associated with present distress (e.g., a painful symptom) or disability (i.e., impairment in one or more important areas of functioning) or with ...

What is DSM-IV PTSD? ›

DSM-IV Diagnostic criteria for PTSD included a history of exposure to a traumatic event and symptoms from each of three symptom clusters: intrusive recollections, avoidant/numbing symptoms, and hyper-arousal symptoms.

What is the GAF in the DSM-IV? ›

For instance, the Global Assessment of Functioning –GAF – (DSM-IV) is a global scale used by clinicians to rate subjectively the social, occupational, and psychological functioning of patients.

Which of the following are changes from the DSM-IV to DSM-5 diagnostic criteria? ›

NOTABLE CHANGES BETWEEN THE DSM IV AND DSM-5 INCLUDE:

In the DSM-IV, substance use disorder was broken into two separate diagnoses of substance abuse and substance dependence. In the DSM-5, they combined theses two diagnoses into one, to create a single diagnostic category of substance use disorder.

What are the major changes between DSM-5 and DSM-5 TR? ›

DSM-5-TR is a text revision of DSM-5 and includes revised text and new references, clarifications to diagnostic criteria, and updates to ICD-10-CM codes since DSM-5 was published in 2013. It features a new disorder, prolonged grief disorder, as well as ICD-10-CM codes for suicidal behavior and nonsuicidal self-injury.

What was the major conceptual change from the DSM-IV to the DSM-5 in how we diagnose somatic disorders? ›

While DSM-IV was organized centrally around the concept of medically unexplained symptoms, DSM-5 criteria instead emphasize the degree to which a patient's thoughts, feelings and behaviors about their somatic symptoms are disproportionate or excessive.

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Author: Saturnina Altenwerth DVM

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Name: Saturnina Altenwerth DVM

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Address: Apt. 237 662 Haag Mills, East Verenaport, MO 57071-5493

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Job: District Real-Estate Architect

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